Cladire de birouri in Köln-Niehl
Aplicatie: placare exterioara, fatada
Material: Caramida aparenta decorativa
Model: WIESMOOR hellgrau-bunt
Noua cladire administrativa a Häfen und Güterverkehr Köln AG, proiectata de ASTOC Arhitects, impresioneaza prin forma sa neobisnuita, care, vazuta de sus, urmeaza conturul unui macaz deschis.
Cu o suprafata de 1,4 kilomentri patrati, portul de marfa din, Köln-Niehl, deschis in 1925, este unul dintre cele mai mari porturi interioare din Renania de Nord-Westfalia. In zona nordica a portului, langa intrarea in port si Westkai, la intersectia strazilor Boltensternstraße, Niehler Damm, si Industriestraße, Häfen und Güterverkehr Köln AG (HGK), si-a mutat noul sediu. Cladirea de caramida, cu un design remarcabil, reuneste toate filialele companiei de logistica din oras sub un singur acoperis si ofera in spatiu de birouri pe cinci sau sase etaje, cu o suprafata totala de 8.500 de metri patrati pentru 270 de angajati.
Häfen und Güterverkehr Köln AG este o filala a Stadtwerke Köln si acopera domeniile de transport feroviar de marfa, navigatie interioara si transportare portuara. In 2018, compania a incredintat proiectarea noii cladiri firmei ASTOC Architects and Planners, cu sediul in Köln, Karlsruhe si Basel. ASTOC este unul dintre cele mai renumite birouri de arhitectura din Germania si a fost responsabil, printre altele pentru masterplanul Hafencity Hamburg si pentru noua constructie a Universitatii Ruhr West din Mülheim an der Ruhr.
Pentru locatia din Köln, arhitectii au dezvoltat un ansamblu memorabil format din 2 corpuri de cladire subtiri, dispuse de la un unghi de 30 de grade unul fata de celalalt. Forma terenului, care se ingusteaa in mod conic, a generat o configuratie unica, care, privita de sus, aminteste de un macaz de cale ferata – sugerand simbolic cele trei domenii de activitate ale HGK: calea ferata, soseaua si navigatia. Marginea exterioara a cladirii se aliniaza atat la cheu cat si la sinele de tren si la sosea.
Noua cladire dobandeste un plus de plasticitate prin fatada din caramida, clar structurata pe orizontala, combinata cu ferestre incastrate in rame de bronz, care, in unele cazuri, se extind pe colturi. Fatada este realizata ca o constructie in doua straturi din beton armat si caramida aparenta: “Prin deplasarea deschiderilor ferestrelor de la un etaj la altul, in grila axelor de constructie, rezulta un aspect dinamic, care reflecta interactiunea utilizatorilor cu caile de transport: manevrare, mutare, miscare”, explica arhitectii.
Un detaliu de succes il reprezinta, de asemenea, reliefurile din caramida dispuse intre ferestre: “Ele creeaza o banda orizontala frumoasa cu pietrele dispuse in mod neuniform”. Un punct de atractie arhitecturala este consola de la etajul al cincilea, orientata spre port, situata intre cele 2 corpuri de cladire, a carei forma face referire la containerele incarcate si stivuite in zona.
Partea inferioara a consolei a fost finisata cu placi de caramida potrivite. Pentru a asigura o tranzitie lina catre zidaria solida a fatadei, au fost folosite placi speciale, decupate din caramizi intregi Röben WIESMOOR. Toate caramizile provin din aceeasi productie, astfel ca tranzitia de la placile subtiri la caramida plina este invizibila – o solutie perfecta.
Pentru alegerea materialului potrivit, s-a optat pentru caramida Röben Handstrichziegel WIESMOOR, in nuante de gri deschis-pestrit, intr-un format subtire de 240 x 115 x 52 milimetri. Caramizile deschise la culoare subliniaza caracterul prietenos si primitor al cladirii si, in acelasi timp, importanta sa urbanistica, ca poarta de intrare in port. Aspectul viu si mestesugaresc al zidariei este accentuat de executia in „Wilder Verband”, cu schimbari neregulate de randuri si rosturi si un mortar de culoare gri ciment.
S-a acordat o importanta deosebita unei constructii durabile, cu o eficienta energetica ridicata. Un element esential in acest sens este sistemul fotovoltaic integrat pe acoperis, cu o capacitate de varf de 99 kWp, destinat in principal pentru autoconsum. Arhitectii au optat in mod constient pentru utilizarea caramizii ca material de fatada, deoarece aceasta este, spre deosebire, de multe alte materiale de constructie, extrem de durabila, usor de intretinut si rezistenta la intemperii – asadar, sustenabila. De asemenea, se distinge prin faptul ca imbatraneste frumos, devenind tot mai atractiva odata cu trecerea anilor.